Social Media Trends & Tips 2020

Bijgewerkt: 13 dec 2020

Op het gebied van social media is er momenteel veel diversiteit en voor ieder wat wils. Maar welk platform kan je het beste inzetten voor jouw merk of onderneming? Door de verschillende social media platformen is de kans groot dat je als ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet en daardoor niet weet welk kanaal voor welk doel bruikbaar is.


Hoe je deze kanalen vervolgens het meest efficient in kan zetten is dan de volgende uitdaging. In deze blog zal ik het bereik toelichten van de social media platformen en geef ik graag wat tips weg om een een groter bereik binnen jouw doelgroep te creëren.


Voor je aan de slag gaat met je zakelijke social media account(s) is het van belang te weten wie je doelgroep is en vooral waar deze doelgroep zich online bevindt.



Bereikcijfers 2020


Door onderzoeksbureau Newcom is dit jaar onderzoek uitgevoerd naar social media gebruik in Nederland. Hieronder het resultaat met daarachter de percentuele stijging in 2020 ten opzichte van 2019.


  • Facebook: 7,1 miljoen (+4%)

  • Instagram: 3,4 miljoen (+29%)

  • Youtube: 2,8 miljoen (+14%)

  • Snapchat: 1,5 miljoen (+17%)

  • Twitter: 1,13 miljoen (+15%)

  • Pinterest: 717.000 (-2%)

  • LinkedIn: 771.000 (+26%)

  • TikTok (boven de 15 jaar): 280.00

De grote winnaars in Nederland zijn Facebook, Instagram en YouTube.

Instagram is verreweg het hardst gegroeid in gebruikersaantallen. Het platform groeide afgelopen jaar met maar liefst honderdduizenden nieuwe gebruikers.


LinkedIn is was ooit een website waar men een digitaal CV op kon plaatsten, het platform had moeite zijn leden om te zetten naar actieve gebruikers. Met een focus op een verbeterde tijdlijn en hashtags is dit platform vandaag de dag veel meer dan een digitaal CV en hebben ze gebruikers actiever kunnen maken. Waar het aantal dagelijkse gebruikers vorig jaar al met 19% groeide, is het dit jaar nog eens 24% gegroeid! Dat betekent dat er dagelijks 771.000 gebruikers actief zijn.


Pinterest is uitgegroeid tot een krachtig platform. Gebruik je nog geen Pinterest voor je bedrijf? Dan is het hoog tijd om dit platform te overwegen. Want je kunt er veel voordeel uit halen. Optimaliseer je zakelijke Pinterest account en claim je website. Hiermee bevestig je dat je de eigenaar bent van die website en wordt je vaker getoond in de smart feed van andere Pinterest gebruikers, dus op de startpagina van de mensen die je volgen.


Met ongeveer 330 miljoen actieve gebruikers per maand en meer dan 500 miljoen tweets die dagelijks worden gepubliceerd, kan Twitter niet concurreren met de reuzen Facebook en Instagram, maar het is wel een van 's werelds populairste sociale netwerken. Ook in Nederland. Vergeet dus ook niet je bedrijf te promoten via Twitter.


Gebruik social media in Nederland


In de onderstaande grafiek zie je het social media gebruik in Nederland, onderverdeeld naar leeftijd;




Per leeftijdsgroep is er een groot verschil in gebruik.

Heb je een product of merk waarmee je vooral jongeren (15 t/m 19 jaar) wil bereiken, dan zijn Snapchat, Instagram en TikTok dé kanalen waar je in ieder geval aanwezig moet zijn met jouw bedrijf.

De doelgroep 40+ is over het algemeen meer aanwezig op Facebook en YouTube.

Kijk voor meer insights over leeftijd -en gebruik van social media op The Big Story.


Communiceren met je doelgroep


Zodra je weet waar je doelgroep (qua leeftijd) zit, kan je gaan bepalen welke content je waar in gaat zetten en hoe vaak.

Ook is het belangrijk zelf actief te zijn naar andere gebruikers toe, zodat er interactie ontstaat. Ga in gesprek met je volgers, stel vragen, speel in op actualiteiten.

De communicatie naar je doelgroep kan per platform verschillen. De jongeren op Instagram kan je op een andere manier aanspreken dan de 40+ doelgroep welke je op Facebook wilt bereiken. Werk met een content-kalender, zo kan je posts makkelijk inplannen van te voren.


Social media tips


In de onderstaande infographic heb ik per platform een aantal tips op een rijtje gezet.

In een volgend blog zal ik dieper ingaan op het gebruik van hashtags en op welk tijdstip je het beste een post kan plaatsen per platform.



Zakelijke accounts


Wellicht gebruikte je een aantal social media platformen al in de privé sfeer maar het is ook mogelijk een tweede account te open en deze om te zetten naar zakelijke accounts. Met een zakelijk account heb je toegang tot statistieken en kan je vervolgens advertenties inzetten. Op Facebook en LinkedIn kan je tevens zakelijke pagina's aanmaken.



Silvana Martino

Martino Marketing





  • LinkedIn
  • Instagram
  • Facebook
  • Pinterest
  • Twitter

©2019 door Silvana Martino